Colaborações

Adriano, Patrícia Afonso, Luís Urbano Aguiar, Maria Andrejkovicová, S. Araújo, Maria Eduarda Barata, Carolina Barros, Luciana Brito, Ana Cabral, João M. Peixoto Candeias, António Calvo, Ana Carballo, Jorgelina Cardoso, Ana Margarida Carvalho, Ana Paula Carvalho, Manuela Brotas de Carvalho, Maria Luísa Coroado, João Costa, Sónia Cudell, Ana de Groot, Emmy C. Desterro, Maria Teresa Dias, Cristina Dias, Luís Eires, Erica Ferro, Marta Ferreira, Elisabete Ferreira, Maria João Figueira, Francisca Gonçalves, Paula M. Helvacı, Yiğit Zafer Lauw, Alexandra Le Gac, Agnès Lory, Vera Loureiro, Leonor Magalhães, Ana Manhita, Ana Martins, Ana Matias, Maria de Lourdes Matos, Débora Melo, Helena Pinheiro de Mendes, José Mendonça, Maria Helena Miguel, Catarina Mirão, José Monteiro, Patrícia Morais, Ana Cristina Seco de Moreira, Patrícia Oliveira, Maria José Pereira, Helena Pintado, Manuela Pires, João Ramalho, Maria Rego, Carla Reguer, S. Revez, Maria João Ribeiro, Isabel Rocha, Fernando Rodrigues, Rute Massano Rossi, Margarida San Andrés, Margarita Santos, Sonia Santos, Sónia Barros dos Sanyova, Jana Saraiva, Sandra Serrano, Ana Silva, António Santos Soares, Clara Moura Sousa, Maria João Teixeira, Vítor Valadas, Sara

 

Adriano, Patrícia ^

Pag
António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, "Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings", International Journal of Architectural Heritage, 4(2), 2010, pp. 138-154, doi:10.1080/15583050903046322 PDF
+

Afonso, Luís Urbano ^

Pag
Luís Urbano Afonso, António João Cruz, Débora Matos, ""O livro de como se fazem as cores" or a medieval Portuguese text on the colours for illumination: a review", in Ricardo Cordoba (ed.), Craft Treatises and Handbooks. The Dissemination of Technical Knowledge in the Middle Ages, Turnhout, Brepols Publishers, 2013, ISBN 978-2-503-54439-7, pp. 93-105 PDF
+
Pag
António João Cruz, Luís Urbano Afonso, "On the date and contents of a Portuguese medieval technical book on illumination: O livro de como se fazem as cores", The Medieval History Journal, 11(1), 2008, pp. 1-28, doi:10.1177/097194580701100101 PDF
+

Aguiar, Maria ^

Pag
Maria Aguiar, Ana Calvo Manuel, António João Cruz, "As Academias e as suas implicações na representação da figura humana por Aurélia de Sousa", in Maria João Neto, Marize Malta (ed.), Coleções de Arte em Portugal e Brasil nos Séculos XIX e XX. As Academias de Belas-Artes do Rio de Janeiro, de Lisboa e do Porto, 1816-1836: Ensino, Artistas, Mecenas e Coleções, Caleidoscópio, Casal de Cambra, 2016, ISBN 978-989-658-428-3, pp. 225-234 PDF
+
Pag
Maria Cunha Matos Lopes Pinto Leão Aguiar, António João Cruz, Ana Maria Calvo Manuel, Jorgelina Carballo Martinez, "Pintura em cartão no início do séc. XX em Portugal: Aurélia de Sousa, uma artista esquecida num tempo de mudanças técnicas", in M. E. S. Carrasco, R. L. Romero, M. A. C. Díaz-Tendero, J. C. C. García (ed.), VIII Congreso Ibérico de Arqueometría. Actas, Teruel, Seminario de Arqueología y Etnología Turolense, 2010, ISBN 978-84-8854938-9, pp. 113-122 PDF
+

Andrejkovicová, S. ^

Pag
C. Barata, F. Rocha, A. J. Cruz, S. Andrejkovicová, S. Reguer, "Synchrotron X-ray diffraction of bole layers from Portuguese gilded baroque retables", Applied Clay Science, 116–117, 2015, pp. 39-45, doi:10.1016/j.clay.2015.08.012 PDF
+

Araújo, Maria Eduarda ^

Pag
Carolina Barata, Jorgelina Carballo, António João Cruz, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, Maria Helena Mendonça, "Caracterização através de análise química da escultura portuguesa sobre madeira de produção erudita e de produção popular da época barroca", Química Nova, 36(1), 2013, pp. 21-26, doi:10.1590/S0100-40422013000100005 PDF
+
Pag
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, "Ground layers in Portuguese Baroque polychrome wooden sculptures: analytical results versus documentary sources", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 200-201 PDF
+
Pag
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, "The materials and techniques of polychrome baroque wooden sculpture: three works from Baião, Portugal", International Journal of Conservation Science, 1(1), 2010, pp. 19-26 PDF
+
Pag
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, Vítor Teixeira, "Forma e matéria: a escultura barroca de Santo Estêvão do Museu de Santa Maria de Lamas, Portugal", Imagem Brasileira, 4, 2009, pp. 203-208 PDF
+
Pag
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, "Os materiais e as técnicas usados numa escultura barroca, do Museu de Santa Maria de Lamas, representando São Domingos", Conservar Património, 6, 2007, pp. 21-30, doi:10.14568/cp6_3 PDF
+

Barata, Carolina ^

Pag
C. Barata, F. Rocha, A. J. Cruz, S. Andrejkovicová, S. Reguer, "Synchrotron X-ray diffraction of bole layers from Portuguese gilded baroque retables", Applied Clay Science, 116–117, 2015, pp. 39-45, doi:10.1016/j.clay.2015.08.012 PDF
+
Pag
Carolina Barata, Jorgelina Carballo, António João Cruz, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, Maria Helena Mendonça, "Caracterização através de análise química da escultura portuguesa sobre madeira de produção erudita e de produção popular da época barroca", Química Nova, 36(1), 2013, pp. 21-26, doi:10.1590/S0100-40422013000100005 PDF
+
Pag
Carolina Barata, António João Cruz, Fernando Tavares Rocha, "Sobre os materiais utilizados na talha da época barroca do Noroeste de Portugal – primeiros resultados", in Gonçalo Vasconcelos e Sousa, Eduarda Vieira (ed.), Actas do I Encontro Luso-Brasileiro de Conservação e Restauro, Porto, CITAR, 2012, pp. 40-50 PDF
+
Pag
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, "Ground layers in Portuguese Baroque polychrome wooden sculptures: analytical results versus documentary sources", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 200-201 PDF
+
Pag
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, "The materials and techniques of polychrome baroque wooden sculpture: three works from Baião, Portugal", International Journal of Conservation Science, 1(1), 2010, pp. 19-26 PDF
+
Pag
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, Vítor Teixeira, "Forma e matéria: a escultura barroca de Santo Estêvão do Museu de Santa Maria de Lamas, Portugal", Imagem Brasileira, 4, 2009, pp. 203-208 PDF
+
Pag
Carolina Barata, António João Cruz, Marta Ferro, "The visible image is not always correct: the differentiation of layers by optical microscopy in samples’ cross sections", e-Conservation, 7, 2008, pp. 21-25 PDF
+
Pag
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, "Os materiais e as técnicas usados numa escultura barroca, do Museu de Santa Maria de Lamas, representando São Domingos", Conservar Património, 6, 2007, pp. 21-30, doi:10.14568/cp6_3 PDF
+

Barros, Luciana ^

Pag
Luciana Barros, António João Cruz, Leonor Loureiro, "Intervenção de conservação dum bordado com missangas em papel perfurado: problemas e soluções", Conservar Património, 34, 2020, pp. 122-133, doi:10.14568/cp2018072 PDF
+
Pag
António João Cruz, Luciana Barros, Leonor Loureiro, "Perforated cardboards: a support for embroidery used for various everyday objects in the Victorian age", Restaurator, 40 (1), 2019, pp. 35-67, doi:10.1515/res-2018-0021
+

Brito, Ana ^

Pag
Ana Brito, Ana Calvo, António João Cruz, "Estudo técnico da tela Efeitos de luz num armazém de Abel Salazar: um trabalho representativo da sua produção pictórica final", ECR – Estudos de Conservação e Restauro, 6, 2014, pp. 248-274, doi:10.34618/ecr.6.7519 PDF
+

Cabral, João M. Peixoto ^

Pag
João M. Peixoto Cabral, António João Cruz, Isabel Ribeiro, "Alguns problemas de autenticidade e datação", in Silva Porto, 1850-1893. Exposição Comemorativa do Centenário da Sua Morte. Museu Nacional de Soares dos Reis, Lisboa, Instituto Português de Museus, 1993, ISBN 972-95775-9-5, pp. 515-527 PDF
+
Pag
João M. Peixoto Cabral, Isabel Ribeiro, António João Cruz, "Características técnicas da pintura de Silva Porto", in Silva Porto, 1850-1893. Exposição Comemorativa do Centenário da Sua Morte. Museu Nacional de Soares dos Reis, Lisboa, Instituto Português de Museus, 1993, ISBN 972-95775-9-5, pp. 495-514 PDF
+
Pag
João M. Peixoto Cabral, António João Cruz, "As assinaturas e os formatos das pinturas de Silva Porto", in Silva Porto, 1850-1893. Exposição Comemorativa do Centenário da Sua Morte. Museu Nacional de Soares dos Reis, Lisboa, Instituto Português de Museus, 1993, ISBN 972-95775-9-5, pp. 482-494 PDF
+

Calvo, Ana ^

Pag
Maria Aguiar, Ana Calvo Manuel, António João Cruz, "As Academias e as suas implicações na representação da figura humana por Aurélia de Sousa", in Maria João Neto, Marize Malta (ed.), Coleções de Arte em Portugal e Brasil nos Séculos XIX e XX. As Academias de Belas-Artes do Rio de Janeiro, de Lisboa e do Porto, 1816-1836: Ensino, Artistas, Mecenas e Coleções, Caleidoscópio, Casal de Cambra, 2016, ISBN 978-989-658-428-3, pp. 225-234 PDF
+
Pag
Ana Brito, Ana Calvo, António João Cruz, "Estudo técnico da tela Efeitos de luz num armazém de Abel Salazar: um trabalho representativo da sua produção pictórica final", ECR – Estudos de Conservação e Restauro, 6, 2014, pp. 248-274, doi:10.34618/ecr.6.7519 PDF
+
Pag
Sandra Saraiva, António João Cruz, Ana Calvo, "Desenvolvimento de uma metodologia para a interpretação de espectros de microfluorescência de raios x dispersiva de energia (EDXRF): análise de um conjunto de pigmentos de referência e estudo da sua composição elementar", ECR – Estudos de Conservação e Restauro, 6, 2014, pp. 115-139, doi:10.34618/ecr.6.7514 PDF
+
Pag
Maria João Sousa, António João Cruz, Ana Calvo, "Estudo técnico e material do suporte das pinturas de Diogo Teixeira realizadas para o Mosteiro de Arouca", ECR – Estudos de Conservação e Restauro, 6, 2014, pp. 38-59, doi:10.34618/ecr.6.7523 PDF
+
Pag
Ana Calvo, Sonia Santos, Margarita San Andrés, Maria João Sousa, António João Cruz, "Del Mediterráneo al Atlántico: algunas consideraciones sobre las preparaciones de la pintura sobre tabla en la península ibérica", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 95-106 PDF
+
Pag
Ana Cudell, António João Cruz, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "Materials and painting processes of Pedro Cabrita Reis: the artist’s memory versus materials analysis", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 212-214 PDF
+
Pag
Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, "Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos", in Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, ISBN 978-84-8026-430-3, pp. 271-282 PDF
+
Pag
Maria Cunha Matos Lopes Pinto Leão Aguiar, António João Cruz, Ana Maria Calvo Manuel, Jorgelina Carballo Martinez, "Pintura em cartão no início do séc. XX em Portugal: Aurélia de Sousa, uma artista esquecida num tempo de mudanças técnicas", in M. E. S. Carrasco, R. L. Romero, M. A. C. Díaz-Tendero, J. C. C. García (ed.), VIII Congreso Ibérico de Arqueometría. Actas, Teruel, Seminario de Arqueología y Etnología Turolense, 2010, ISBN 978-84-8854938-9, pp. 113-122 PDF
+
Pag
Ana Cudell, Jorgelina Carballo, António João Cruz, Ana Martins, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "Conservation of a contemporary painting. Scientific analysis and intervention on a neorealist painting by Júlio Pomar", in Art d’Aujourd’hui – Patrimoine de Demain. Conservation et Restauration des Oeuvres Contemporaines, Paris, SFIIC, 2009, ISBN 2-905430-16-8, pp. 330-331 PDF
+

Candeias, António ^

Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Sara Valadas, António Candeias, "The drawing hand of a portuguese mannerist painter", in A. Dubois (ed.), Alla Maniera: Technical Art History and the Meaning of Style in 15th to 17th Century Painting, Peeters Publishers, Leuven, pp. 177-187
+
Pag
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Yiğit Zafer Helvacı, António Candeias, "Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part II): a matter of image or a matter of technique?", Studies in Conservation, 68(7), 2023, pp. 747-759, doi:10.1080/00393630.2022.2119726
+
Pag
Helena P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, Ana Margarida Cardoso, Catarina Miguel, Ana Manhita, Yiğit Zafer Helvacı, Cristina Dias, António Candeias, "Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part I): a new palette with original orange and green pigments", Studies in Conservation, 68(7), 2023, pp. 731-746, doi:10.1080/00393630.2022.2133917 PDF
+
Pag
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, António Candeias, "Annunciation or Adoration? The workshop practice and the hesitations of a Portuguese Mannerist painter revealed by infrared reflectography", Archaeological and Anthropological Sciences, 15(4), 2023, art.º 53, doi:10.1007/s12520-023-01757-w
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Jana Sanyova, António Candeias, "Images in transformation: the colour and its change in a group of Portuguese paintings from the second half of the 16th century", Color Research and Application, 47(6), 2022, pp. 1358-1371, doi:10.1002/col.22809
+
Pag
António João Cruz, Helena P. Melo, Sara Valadas, Catarina Miguel, António Candeias, "The matter from which an orange colour is made: on the arsenic pigment used in a portuguese mannerist painting", Heritage, 5(3), 2022, pp. 2646-2660, doi:10.3390/heritage5030138 PDF
+
Pag
H. P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, António Candeias, "Charcoal or black stone? Reconstructions as a tool to study the behaviour of dry underdrawing materials within the paint structure of 16th century panel paintings", Heritage Science, 10, 2022, art.º 23, doi:10.1186/s40494-022-00649-x PDF
+
Pag
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, António Candeias, "The use of glass particles and its consequences in late 16th century oil painting: the Portuguese case based on the analytical results and the technical treatises", Journal of Cultural Heritage, 43, 2020, pp. 261-270, doi:10.1016/j.culher.2019.11.001
+
Pag
José Mendes, António João Cruz, António José Candeias, José Mirão, "Os azuis na pintura de Nuno Gonçalves", in Begoña Farré Torras (ed.), IV Congresso de História da Arte Portuguesa, Lisboa, Associação Portuguesa de Historiadores da Arte, 2014, ISBN 978-989-20-4815-4, pp. 225-231 PDF
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, "Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings", Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi:10.1111/arcm.12026 PDF
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Sara Valadas, "Os estratos preparatórios nas obras do pintor eborense Francisco João (act. 1563-1595)", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 143-153 PDF
+
Pag
José Mendes, António João Cruz, Maria Luísa Carvalho, António José Candeias, José Mirão, "As preparações das pinturas atribuídas a Nuno Gonçalves", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 107-114 PDF
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, António Candeias, José Mirão, Sara Valadas, "Regraxar or glazing: aspects of this technique in a group of Portuguese paintings attributed to Francisco João (active 1563–95)", S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 195-197 PDF
+
Pag
António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, "Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings", International Journal of Architectural Heritage, 4(2), 2010, pp. 138-154, doi:10.1080/15583050903046322 PDF
+

Carballo, Jorgelina ^

Pag
Carolina Barata, Jorgelina Carballo, António João Cruz, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, Maria Helena Mendonça, "Caracterização através de análise química da escultura portuguesa sobre madeira de produção erudita e de produção popular da época barroca", Química Nova, 36(1), 2013, pp. 21-26, doi:10.1590/S0100-40422013000100005 PDF
+
Pag
Ana Cudell, António João Cruz, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "Materials and painting processes of Pedro Cabrita Reis: the artist’s memory versus materials analysis", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 212-214 PDF
+
Pag
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, "Ground layers in Portuguese Baroque polychrome wooden sculptures: analytical results versus documentary sources", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 200-201 PDF
+
Pag
Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, "Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos", in Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, ISBN 978-84-8026-430-3, pp. 271-282 PDF
+
Pag
Maria Cunha Matos Lopes Pinto Leão Aguiar, António João Cruz, Ana Maria Calvo Manuel, Jorgelina Carballo Martinez, "Pintura em cartão no início do séc. XX em Portugal: Aurélia de Sousa, uma artista esquecida num tempo de mudanças técnicas", in M. E. S. Carrasco, R. L. Romero, M. A. C. Díaz-Tendero, J. C. C. García (ed.), VIII Congreso Ibérico de Arqueometría. Actas, Teruel, Seminario de Arqueología y Etnología Turolense, 2010, ISBN 978-84-8854938-9, pp. 113-122 PDF
+
Pag
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, "The materials and techniques of polychrome baroque wooden sculpture: three works from Baião, Portugal", International Journal of Conservation Science, 1(1), 2010, pp. 19-26 PDF
+
Pag
Ana Cudell, Jorgelina Carballo, António João Cruz, Ana Martins, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "Conservation of a contemporary painting. Scientific analysis and intervention on a neorealist painting by Júlio Pomar", in Art d’Aujourd’hui – Patrimoine de Demain. Conservation et Restauration des Oeuvres Contemporaines, Paris, SFIIC, 2009, ISBN 2-905430-16-8, pp. 330-331 PDF
+
Pag
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, Vítor Teixeira, "Forma e matéria: a escultura barroca de Santo Estêvão do Museu de Santa Maria de Lamas, Portugal", Imagem Brasileira, 4, 2009, pp. 203-208 PDF
+
Pag
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, "Os materiais e as técnicas usados numa escultura barroca, do Museu de Santa Maria de Lamas, representando São Domingos", Conservar Património, 6, 2007, pp. 21-30, doi:10.14568/cp6_3 PDF
+

Cardoso, Ana Margarida ^

Pag
Helena P. Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, "Paint, colour, and style: the contribution of minerals to the palette of the Descent from the Cross, attributed to the Portuguese painter Francisco João (act. 1558–1595)", Minerals, 13(9), art.º 1182, doi:10.3390/min13091182 PDF
+
Pag
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Yiğit Zafer Helvacı, António Candeias, "Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part II): a matter of image or a matter of technique?", Studies in Conservation, 68(7), 2023, pp. 747-759, doi:10.1080/00393630.2022.2119726
+
Pag
Helena P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, Ana Margarida Cardoso, Catarina Miguel, Ana Manhita, Yiğit Zafer Helvacı, Cristina Dias, António Candeias, "Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part I): a new palette with original orange and green pigments", Studies in Conservation, 68(7), 2023, pp. 731-746, doi:10.1080/00393630.2022.2133917 PDF
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Jana Sanyova, António Candeias, "Images in transformation: the colour and its change in a group of Portuguese paintings from the second half of the 16th century", Color Research and Application, 47(6), 2022, pp. 1358-1371, doi:10.1002/col.22809
+
Pag
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, António Candeias, "The use of glass particles and its consequences in late 16th century oil painting: the Portuguese case based on the analytical results and the technical treatises", Journal of Cultural Heritage, 43, 2020, pp. 261-270, doi:10.1016/j.culher.2019.11.001
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, "Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings", Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi:10.1111/arcm.12026 PDF
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Sara Valadas, "Os estratos preparatórios nas obras do pintor eborense Francisco João (act. 1563-1595)", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 143-153 PDF
+

Carvalho, Ana Paula ^

Pag
Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, "Theory vs practice: synthesis of red lead following ancient recipes", in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 201-210 PDF
+
Pag
Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, "Theory vs practice: synthesis of white lead following ancient recipes", in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 185-200 PDF
+
Pag
António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, "Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings", International Journal of Architectural Heritage, 4(2), 2010, pp. 138-154, doi:10.1080/15583050903046322 PDF
+
Pag
António João Cruz, João Pires, Ana Paula Carvalho, Manuela Brotas de Carvalho, "Utilização de materiais adsorventes na prevenção da alteração dos objectos metálicos expostos em museus – O caso do chumbo", in Armando Coelho Ferreira da Silva, Paula Menino Homem (org.), Ligas Metálicas. Investigação e Conservação, Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2008, ISBN 978-972-8932-22-0, pp. 91-105 PDF
+
Pag
António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, "Comparison of adsorbent materials for acetic acid removal in showcases", Journal of Cultural Heritage, 9(3), 2008, pp. 244-252, doi:10.1016/j.culher.2008.03.001 PDF
+
Pag
Ana Paula Carvalho, João Pires, António João Cruz, Lourdes Matias, "Estudo e caracterização de argamassas, cerâmicas arquitectónicas e materiais pétreos – o contributo da química", Património – Estudos, 10, 2007, pp. 81-87 PDF
+
Pag
António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, "Physical adsorption of H2S related to the conservation of works of art: the role of the pore structure at low relative pressure", Adsorption, 11(5-6), 2005, pp. 569-576, doi:10.1007/s10450-005-5614-3 PDF
+
Pag
M. L. Matias, A. P. Carvalho, J. Pires, A. J. Cruz, M. Ramalho, "Caracterização de argamassas antigas. Estudo de alguns exemplares da igreja de S. Gião (Nazaré)", in 7.º Encontro da Divisão de Catálise e Materiais Porosos da Sociedade Portuguesa de Química, Lisboa, Instituto Superior Técnico, 2005, pp. 115-118 PDF
+
Pag
António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, "Adsorption of acetic acid by activated carbons, zeolites and other adsorbent materials related with the preventive conservation of lead objects in museums showcases", Journal of Chemical and Engineering Data, 49(3), 2004, pp. 725-731, doi:10.1021/je034273w PDF
+

Carvalho, Manuela Brotas de ^

Pag
António João Cruz, João Pires, Ana Paula Carvalho, Manuela Brotas de Carvalho, "Utilização de materiais adsorventes na prevenção da alteração dos objectos metálicos expostos em museus – O caso do chumbo", in Armando Coelho Ferreira da Silva, Paula Menino Homem (org.), Ligas Metálicas. Investigação e Conservação, Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2008, ISBN 978-972-8932-22-0, pp. 91-105 PDF
+
Pag
António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, "Comparison of adsorbent materials for acetic acid removal in showcases", Journal of Cultural Heritage, 9(3), 2008, pp. 244-252, doi:10.1016/j.culher.2008.03.001 PDF
+
Pag
António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, "Physical adsorption of H2S related to the conservation of works of art: the role of the pore structure at low relative pressure", Adsorption, 11(5-6), 2005, pp. 569-576, doi:10.1007/s10450-005-5614-3 PDF
+
Pag
António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, "Adsorption of acetic acid by activated carbons, zeolites and other adsorbent materials related with the preventive conservation of lead objects in museums showcases", Journal of Chemical and Engineering Data, 49(3), 2004, pp. 725-731, doi:10.1021/je034273w PDF
+
Pag
António João Cruz, Manuela Brotas de Carvalho, "Textural characterization of sedimentary deposits from Caldeirão cave and interpretation of the relationship between BET area and chemical properties", Algar – Boletim da Sociedade Portuguesa de Espeleologia, 3, 1992, pp. 19-26 PDF
+

Carvalho, Maria Luísa ^

Pag
António João Cruz, João Freitas Coroado, Agnès Le Gac, Catarina Miguel, Maria Luísa Carvalho, "Caracterização material da escultura de Nossa Senhora de Fátima", in João Freitas Coroado, Marco Daniel Duarte (ed.), Estudo Científico da Escultura de Nossa Senhora do Rosário de Fátima, Santuário de Fátima, Fátima, 2017, ISBN 978-989-8418-10-4, pp. 98-127
+
Pag
José Mendes, António João Cruz, Maria Luísa Carvalho, António José Candeias, José Mirão, "As preparações das pinturas atribuídas a Nuno Gonçalves", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 107-114 PDF
+

Coroado, João ^

Pag
António João Cruz, João Freitas Coroado, Agnès Le Gac, Catarina Miguel, Maria Luísa Carvalho, "Caracterização material da escultura de Nossa Senhora de Fátima", in João Freitas Coroado, Marco Daniel Duarte (ed.), Estudo Científico da Escultura de Nossa Senhora do Rosário de Fátima, Santuário de Fátima, Fátima, 2017, ISBN 978-989-8418-10-4, pp. 98-127
+
Pag
Carolina Barata, Jorgelina Carballo, António João Cruz, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, Maria Helena Mendonça, "Caracterização através de análise química da escultura portuguesa sobre madeira de produção erudita e de produção popular da época barroca", Química Nova, 36(1), 2013, pp. 21-26, doi:10.1590/S0100-40422013000100005 PDF
+
Pag
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, "Ground layers in Portuguese Baroque polychrome wooden sculptures: analytical results versus documentary sources", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 200-201 PDF
+

Costa, Sónia ^

Pag
António João Cruz, Maria Teresa Desterro, Erica Eires, Sónia Costa, Carla Rego, "Ser ou não ser Metsys: o desenho subjacente do Tríptico da Vida de Cristo, de Tomar, e a sua atribuição autoral", Artis, 5, 2017, pp. 104-113 PDF
+

Cudell, Ana ^

Pag
Ana Cudell, António João Cruz, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "Materials and painting processes of Pedro Cabrita Reis: the artist’s memory versus materials analysis", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 212-214 PDF
+
Pag
Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, "Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos", in Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, ISBN 978-84-8026-430-3, pp. 271-282 PDF
+
Pag
Ana Cudell, Jorgelina Carballo, António João Cruz, Ana Martins, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "Conservation of a contemporary painting. Scientific analysis and intervention on a neorealist painting by Júlio Pomar", in Art d’Aujourd’hui – Patrimoine de Demain. Conservation et Restauration des Oeuvres Contemporaines, Paris, SFIIC, 2009, ISBN 2-905430-16-8, pp. 330-331 PDF
+

de Groot, Emmy C. ^

Pag
Ana Serrano, Maria João Ferreira, Emmy C. de Groot, António João Cruz, "O património têxtil e a interdisciplinaridade", Conservar Património, 31, 2019, pp. 13-15, doi:10.14568/cp31fm2 PDF
+

Desterro, Maria Teresa ^

Pag
António João Cruz, Teresa Desterro, "And after the master's? Some issues regarding the access to the profession of conservator-restorer in Portugal", in The Impact of the Conservation-Restoration Education on the Development of the Profession, ENCoRE, Copenhagen, 2020, ISBN 978-87-7830-945-7, pp. 108-124 PDF
+
Pag
António João Cruz, Erica Eires, Luís Dias, Teresa Desterro, Carla Rego, "Identification of vivianite, an unusual blue pigment, in a sixteenth century painting and its implications", Color Research & Application, 43(2), 2018, pp. 177-183, doi:10.1002/col.22181 PDF
+
Pag
António João Cruz, Maria Teresa Desterro, Erica Eires, Sónia Costa, Carla Rego, "Ser ou não ser Metsys: o desenho subjacente do Tríptico da Vida de Cristo, de Tomar, e a sua atribuição autoral", Artis, 5, 2017, pp. 104-113 PDF
+
Pag
António João Cruz, Maria Teresa Desterro, "O ensino da Conservação e Restauro e os problemas de articulação curricular: o caso do Instituto Politécnico de Tomar", Conservar Património, 23, 2016, pp. 97-101, doi:10.14568/cp2015026 PDF
+

Dias, Cristina^

Pag
Helena P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, Ana Margarida Cardoso, Catarina Miguel, Ana Manhita, Yiğit Zafer Helvacı, Cristina Dias, António Candeias, "Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part I): a new palette with original orange and green pigments", Studies in Conservation, 68(7), 2023, pp. 731-746, doi:10.1080/00393630.2022.2133917 PDF
+

Dias, Luís ^

Pag
António João Cruz, Erica Eires, Luís Dias, Teresa Desterro, Carla Rego, "Identification of vivianite, an unusual blue pigment, in a sixteenth century painting and its implications", Color Research & Application, 43(2), 2018, pp. 177-183, doi:10.1002/col.22181 PDF
+

Eires, Erica ^

Pag
António João Cruz, Erica Eires, Luís Dias, Teresa Desterro, Carla Rego, "Identification of vivianite, an unusual blue pigment, in a sixteenth century painting and its implications", Color Research & Application, 43(2), 2018, pp. 177-183, doi:10.1002/col.22181 PDF
+
Pag
António João Cruz, Maria Teresa Desterro, Erica Eires, Sónia Costa, Carla Rego, "Ser ou não ser Metsys: o desenho subjacente do Tríptico da Vida de Cristo, de Tomar, e a sua atribuição autoral", Artis, 5, 2017, pp. 104-113 PDF
+
Pag
Erica Eires, António João Cruz, Carla Rego, "O teatro da ética e da memória: problemas de intervenção no 'Tríptico da Vida de Cristo', da igreja de São João Baptista, em Tomar, atribuído ao entorno de Quentin Metsys", Conservar Património, 23, 2016, pp. 79-88, doi:10.14568/cp2015025 PDF
+

Ferreira, Elisabete ^

Pag
Elisabete Ferreira, António João Cruz, Carla Rego, "Intervenção nas pinturas maneiristas sobre madeira representando São Sebastião e Santa Luzia, de Belchior de Matos, constituintes de um díptico da ermida de Geraldes, em Peniche", Conservar Património, 38, 2021, pp. 49-57, doi:10.14568/cp2020051 PDF
+
Pag
António João Cruz, Elisabete Ferreira, Alexandra Lauw, Carla Rego, Helena Pereira, "Oficinas regionais, influências de muitas e desvairadas partes: o caso dos suportes de madeira das pinturas maneiristas de Belchior de Matos da ermida de Geraldes (Peniche, Portugal)", Ge-conservación, 17, 2020, pp. 82-99, doi:10.37558/gec.v17i1.700 PDF
+

Ferreira, Maria João ^

Pag
Ana Serrano, Maria João Ferreira, Emmy C. de Groot, António João Cruz, "O património têxtil e a interdisciplinaridade", Conservar Património, 31, 2019, pp. 13-15, doi:10.14568/cp31fm2 PDF
+

Ferro, Marta ^

Pag
Carolina Barata, António João Cruz, Marta Ferro, "The visible image is not always correct: the differentiation of layers by optical microscopy in samples’ cross sections", e-Conservation, 7, 2008, pp. 21-25 PDF
+

Figueira, Francisca ^

Pag
António João Cruz, Maria João Revez, Francisca Figueira, "Este número e os outros", Conservar Património, 28, 2018, pp. 9-10, doi:10.14568/cp28fm2 PDF
+
Pag
António João Cruz, Francisca Figueira, Maria João Revez, "Sucessos de uma revista em 2017", Conservar Património, 26, 2017, pp. 7-9, doi:10.14568/cp26fm2 PDF
+
Pag
António João Cruz, Maria João Revez, Francisca Figueira, "Sobre a importância das publicações para a conservação do Património", Conservar Património, 25, 2017, pp. 7-10, doi:10.14568/cp25fm2 PDF
+
Pag
António João Cruz, Francisca Figueira, Maria João Revez, "A revista 'Conservar Património' num ambiente de publicação internacional – a propósito da indexação na base de dados 'Scopus'", Conservar Património, 24, 2016, pp. 7-10, doi:10.14568/cp24fm2 PDF
+
Pag
Vera Lory, Francisca Figueira, António João Cruz, "Comparative study of washing treatments for pastel drawings", Restaurator, 33 (2), 2012, pp. 199-219, doi:10.1515/res-2012-0009 PDF
+

Gonçalves, Paula M. ^

Pag
Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, "Theory vs practice: synthesis of red lead following ancient recipes", in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 201-210 PDF
+
Pag
Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, "Theory vs practice: synthesis of white lead following ancient recipes", in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 185-200 PDF
+

Helvacı, Yiğit Zafer^

Pag
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Yiğit Zafer Helvacı, António Candeias, "Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part II): a matter of image or a matter of technique?", Studies in Conservation, 68(7), 2023, pp. 747-759, doi:10.1080/00393630.2022.2119726
+
Pag
Helena P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, Ana Margarida Cardoso, Catarina Miguel, Ana Manhita, Yiğit Zafer Helvacı, Cristina Dias, António Candeias, "Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part I): a new palette with original orange and green pigments", Studies in Conservation, 68(7), 2023, pp. 731-746, doi:10.1080/00393630.2022.2133917 PDF
+

Lauw, Alexandra ^

Pag
António João Cruz, Elisabete Ferreira, Alexandra Lauw, Carla Rego, Helena Pereira, "Oficinas regionais, influências de muitas e desvairadas partes: o caso dos suportes de madeira das pinturas maneiristas de Belchior de Matos da ermida de Geraldes (Peniche, Portugal)", Ge-conservación, 17, 2020, pp. 82-99, doi:10.37558/gec.v17i1.700 PDF
+

Le Gac, Agnès ^

Pag
António João Cruz, João Freitas Coroado, Agnès Le Gac, Catarina Miguel, Maria Luísa Carvalho, "Caracterização material da escultura de Nossa Senhora de Fátima", in João Freitas Coroado, Marco Daniel Duarte (ed.), Estudo Científico da Escultura de Nossa Senhora do Rosário de Fátima, Santuário de Fátima, Fátima, 2017, ISBN 978-989-8418-10-4, pp. 98-127
+

Lory, Vera ^

Pag
Vera Lory, Francisca Figueira, António João Cruz, "Comparative study of washing treatments for pastel drawings", Restaurator, 33 (2), 2012, pp. 199-219, doi:10.1515/res-2012-0009 PDF
+

Loureiro, Leonor ^

Pag
Luciana Barros, António João Cruz, Leonor Loureiro, "Intervenção de conservação dum bordado com missangas em papel perfurado: problemas e soluções", Conservar Património, 34, 2020, pp. 122-133, doi:10.14568/cp2018072 PDF
+
Pag
António João Cruz, Luciana Barros, Leonor Loureiro, "Perforated cardboards: a support for embroidery used for various everyday objects in the Victorian age", Restaurator, 40 (1), 2019, pp. 35-67, doi:10.1515/res-2018-0021
+

Magalhães, Ana ^

Pag
António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, "Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings", International Journal of Architectural Heritage, 4(2), 2010, pp. 138-154, doi:10.1080/15583050903046322 PDF
+

Manhita, Ana ^

Pag
Helena P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, Ana Margarida Cardoso, Catarina Miguel, Ana Manhita, Yiğit Zafer Helvacı, Cristina Dias, António Candeias, "Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part I): a new palette with original orange and green pigments", Studies in Conservation, 68(7), 2023, pp. 731-746, doi:10.1080/00393630.2022.2133917 PDF
+

Martins, Ana ^

Pag
Ana Cudell, António João Cruz, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "Materials and painting processes of Pedro Cabrita Reis: the artist’s memory versus materials analysis", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 212-214 PDF
+
Pag
Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, "Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos", in Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, ISBN 978-84-8026-430-3, pp. 271-282 PDF
+
Pag
Ana Cudell, Jorgelina Carballo, António João Cruz, Ana Martins, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "Conservation of a contemporary painting. Scientific analysis and intervention on a neorealist painting by Júlio Pomar", in Art d’Aujourd’hui – Patrimoine de Demain. Conservation et Restauration des Oeuvres Contemporaines, Paris, SFIIC, 2009, ISBN 2-905430-16-8, pp. 330-331 PDF
+

Matias, Maria de Lourdes ^

Pag
Ana Paula Carvalho, João Pires, António João Cruz, Lourdes Matias, "Estudo e caracterização de argamassas, cerâmicas arquitectónicas e materiais pétreos – o contributo da química", Património – Estudos, 10, 2007, pp. 81-87 PDF
+
Pag
M. L. Matias, A. P. Carvalho, J. Pires, A. J. Cruz, M. Ramalho, "Caracterização de argamassas antigas. Estudo de alguns exemplares da igreja de S. Gião (Nazaré)", in 7.º Encontro da Divisão de Catálise e Materiais Porosos da Sociedade Portuguesa de Química, Lisboa, Instituto Superior Técnico, 2005, pp. 115-118 PDF
+

Matos, Débora ^

Pag
Luís Urbano Afonso, António João Cruz, Débora Matos, ""O livro de como se fazem as cores" or a medieval Portuguese text on the colours for illumination: a review", in Ricardo Cordoba (ed.), Craft Treatises and Handbooks. The Dissemination of Technical Knowledge in the Middle Ages, Turnhout, Brepols Publishers, 2013, ISBN 978-2-503-54439-7, pp. 93-105 PDF
+

Melo, Helena Pinheiro de ^

Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Sara Valadas, António Candeias, "The drawing hand of a portuguese mannerist painter", in A. Dubois (ed.), Alla Maniera: Technical Art History and the Meaning of Style in 15th to 17th Century Painting, Peeters Publishers, Leuven, pp. 177-187
+
Pag
Helena P. Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, "Paint, colour, and style: the contribution of minerals to the palette of the Descent from the Cross, attributed to the Portuguese painter Francisco João (act. 1558–1595)", Minerals, 13(9), art.º 1182, doi:10.3390/min13091182 PDF
+
Pag
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Yiğit Zafer Helvacı, António Candeias, "Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part II): a matter of image or a matter of technique?", Studies in Conservation, 68(7), 2023, pp. 747-759, doi:10.1080/00393630.2022.2119726
+
Pag
Helena P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, Ana Margarida Cardoso, Catarina Miguel, Ana Manhita, Yiğit Zafer Helvacı, Cristina Dias, António Candeias, "Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part I): a new palette with original orange and green pigments", Studies in Conservation, 68(7), 2023, pp. 731-746, doi:10.1080/00393630.2022.2133917 PDF
+
Pag
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, António Candeias, "Annunciation or Adoration? The workshop practice and the hesitations of a Portuguese Mannerist painter revealed by infrared reflectography", Archaeological and Anthropological Sciences, 15(4), 2023, art.º 53, doi:10.1007/s12520-023-01757-w
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Jana Sanyova, António Candeias, "Images in transformation: the colour and its change in a group of Portuguese paintings from the second half of the 16th century", Color Research and Application, 47(6), 2022, pp. 1358-1371, doi:10.1002/col.22809
+
Pag
António João Cruz, Helena P. Melo, Sara Valadas, Catarina Miguel, António Candeias, "The matter from which an orange colour is made: on the arsenic pigment used in a portuguese mannerist painting", Heritage, 5(3), 2022, pp. 2646-2660, doi:10.3390/heritage5030138 PDF
+
Pag
H. P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, António Candeias, "Charcoal or black stone? Reconstructions as a tool to study the behaviour of dry underdrawing materials within the paint structure of 16th century panel paintings", Heritage Science, 10, 2022, art.º 23, doi:10.1186/s40494-022-00649-x PDF
+
Pag
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, António Candeias, "The use of glass particles and its consequences in late 16th century oil painting: the Portuguese case based on the analytical results and the technical treatises", Journal of Cultural Heritage, 43, 2020, pp. 261-270, doi:10.1016/j.culher.2019.11.001
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, "Qual o significado de algumas marcas incisas no reverso dos suportes de madeira de pinturas antigas?", Conservar Património, 26, 2017, pp. 91-101, doi:10.14568/cp2017014 PDF
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, "Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings", Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi:10.1111/arcm.12026 PDF
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Sara Valadas, "Os estratos preparatórios nas obras do pintor eborense Francisco João (act. 1563-1595)", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 143-153 PDF
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, António Candeias, José Mirão, Sara Valadas, "Regraxar or glazing: aspects of this technique in a group of Portuguese paintings attributed to Francisco João (active 1563–95)", S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 195-197 PDF
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, Jana Sanyova, António João Cruz, "An unusual glazing technique on a Portuguese panel painting from the second half of the 16th century: materials, technique and reconstructions", in Janet Bridgland (ed.), Preprints of the ICOM-CC 16th Triennial Conference, Lisbon, ICOM, 2011, ISBN 9789899752221, paper 0105 PDF
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, "As cores de um painel do século XVI, da igreja matriz de Pavia (Mora, Évora), atribuído ao pintor Francisco João", Conservar Património, 9, 2009, pp. 47-55, doi:10.14568/cp9_6 PDF
+

Mendes, José ^

Pag
José Mendes, António João Cruz, António José Candeias, José Mirão, "Os azuis na pintura de Nuno Gonçalves", in Begoña Farré Torras (ed.), IV Congresso de História da Arte Portuguesa, Lisboa, Associação Portuguesa de Historiadores da Arte, 2014, ISBN 978-989-20-4815-4, pp. 225-231 PDF
+
Pag
José Mendes, António João Cruz, Maria Luísa Carvalho, António José Candeias, José Mirão, "As preparações das pinturas atribuídas a Nuno Gonçalves", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 107-114 PDF
+

Mendonça, Maria Helena ^

Pag
Carolina Barata, Jorgelina Carballo, António João Cruz, João Coroado, Maria Eduarda Araújo, Maria Helena Mendonça, "Caracterização através de análise química da escultura portuguesa sobre madeira de produção erudita e de produção popular da época barroca", Química Nova, 36(1), 2013, pp. 21-26, doi:10.1590/S0100-40422013000100005 PDF
+
Pag
Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, "Theory vs practice: synthesis of red lead following ancient recipes", in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 201-210 PDF
+
Pag
Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, "Theory vs practice: synthesis of white lead following ancient recipes", in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 185-200 PDF
+

Miguel, Catarina ^

Pag
Helena P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, Ana Margarida Cardoso, Catarina Miguel, Ana Manhita, Yiğit Zafer Helvacı, Cristina Dias, António Candeias, "Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part I): a new palette with original orange and green pigments", Studies in Conservation, 68(7), 2023, pp. 731-746, doi:10.1080/00393630.2022.2133917 PDF
+
Pag
António João Cruz, Helena P. Melo, Sara Valadas, Catarina Miguel, António Candeias, "The matter from which an orange colour is made: on the arsenic pigment used in a portuguese mannerist painting", Heritage, 5(3), 2022, pp. 2646-2660, doi:10.3390/heritage5030138 PDF
+
Pag
António João Cruz, João Freitas Coroado, Agnès Le Gac, Catarina Miguel, Maria Luísa Carvalho, "Caracterização material da escultura de Nossa Senhora de Fátima", in João Freitas Coroado, Marco Daniel Duarte (ed.), Estudo Científico da Escultura de Nossa Senhora do Rosário de Fátima, Santuário de Fátima, Fátima, 2017, ISBN 978-989-8418-10-4, pp. 98-127
+

Mirão, José ^

Pag
José Mendes, António João Cruz, António José Candeias, José Mirão, "Os azuis na pintura de Nuno Gonçalves", in Begoña Farré Torras (ed.), IV Congresso de História da Arte Portuguesa, Lisboa, Associação Portuguesa de Historiadores da Arte, 2014, ISBN 978-989-20-4815-4, pp. 225-231 PDF
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, "Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings", Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi:10.1111/arcm.12026 PDF
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Sara Valadas, "Os estratos preparatórios nas obras do pintor eborense Francisco João (act. 1563-1595)", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 143-153 PDF
+
Pag
José Mendes, António João Cruz, Maria Luísa Carvalho, António José Candeias, José Mirão, "As preparações das pinturas atribuídas a Nuno Gonçalves", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 107-114 PDF
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, António Candeias, José Mirão, Sara Valadas, "Regraxar or glazing: aspects of this technique in a group of Portuguese paintings attributed to Francisco João (active 1563–95)", S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 195-197 PDF
+
Pag
António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, "Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings", International Journal of Architectural Heritage, 4(2), 2010, pp. 138-154, doi:10.1080/15583050903046322 PDF
+

Monteiro, Patrícia ^

Pag
Patrícia Monteiro, António João Cruz, "Breve Tratado de Iluminação composto por um religioso da ordem de Cristo", in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 237-286 PDF
+
Pag
António João Cruz, Patrícia Monteiro, "Sobre um tratado inédito de pintura da primeira metade do século XVII: o 'Breve Tratado de Iluminação', composto por um religioso da Ordem de Cristo", in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 147-169 PDF
+

Morais, Ana Cristina Seco de ^

Pag
Ana Cristina Seco de Morais, António João Cruz, Carla Rego, "A dessacralização de um biombo com características orientais em madeira policromada revelada através do estudo laboratorial e as suas implicações na intervenção de conservação e restauro", ARTis ON, 5, 2017, pp. 67-75, doi:10.37935/aion.v0i5.151 PDF
+
Pag
Ana Cristina Seco de Morais, António João Cruz, Carla Rego, "O contributo da conservação e restauro para o conhecimento da história de um objecto: o caso de um biombo com características orientais em madeira policromada", Res Mobilis – Revista Internacional de Investigación en Mobiliario y Objetos Decorativos, 5(6-I), 2016, pp. 173-187, doi:10.17811/rm.5.2016.173-187 PDF
+

Moreira, Patrícia ^

Pag
Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, "Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos", in Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, ISBN 978-84-8026-430-3, pp. 271-282 PDF
+

Oliveira, Maria José ^

Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, "Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings", Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi:10.1111/arcm.12026 PDF
+

Pereira, Helena ^

Pag
António João Cruz, Elisabete Ferreira, Alexandra Lauw, Carla Rego, Helena Pereira, "Oficinas regionais, influências de muitas e desvairadas partes: o caso dos suportes de madeira das pinturas maneiristas de Belchior de Matos da ermida de Geraldes (Peniche, Portugal)", Ge-conservación, 17, 2020, pp. 82-99, doi:10.37558/gec.v17i1.700 PDF
+

Pintado, Manuela ^

Pag
Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, "Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos", in Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, ISBN 978-84-8026-430-3, pp. 271-282 PDF
+

Pires, João ^

Pag
Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, "Theory vs practice: synthesis of red lead following ancient recipes", in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 201-210 PDF
+
Pag
Paula M. Gonçalves, João Pires, Ana P. Carvalho, Maria Helena Mendonça, António João Cruz, "Theory vs practice: synthesis of white lead following ancient recipes", in Luís Urbano Afonso (ed.), The Materials of the Image. As Matérias da Imagem, Lisboa, Cátedra de Estudos Sefarditas «Alberto Benveniste» da Universidade de Lisboa, 2010, ISBN 978-989-8465-00-9, pp. 185-200 PDF
+
Pag
António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, "Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings", International Journal of Architectural Heritage, 4(2), 2010, pp. 138-154, doi:10.1080/15583050903046322 PDF
+
Pag
António João Cruz, João Pires, Ana Paula Carvalho, Manuela Brotas de Carvalho, "Utilização de materiais adsorventes na prevenção da alteração dos objectos metálicos expostos em museus – O caso do chumbo", in Armando Coelho Ferreira da Silva, Paula Menino Homem (org.), Ligas Metálicas. Investigação e Conservação, Porto, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2008, ISBN 978-972-8932-22-0, pp. 91-105 PDF
+
Pag
António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, "Comparison of adsorbent materials for acetic acid removal in showcases", Journal of Cultural Heritage, 9(3), 2008, pp. 244-252, doi:10.1016/j.culher.2008.03.001 PDF
+
Pag
Ana Paula Carvalho, João Pires, António João Cruz, Lourdes Matias, "Estudo e caracterização de argamassas, cerâmicas arquitectónicas e materiais pétreos – o contributo da química", Património – Estudos, 10, 2007, pp. 81-87 PDF
+
Pag
João Pires, António João Cruz, "Techniques of thermal analysis applied to the study of Cultural Heritage", Journal of Thermal Analysis and Calorimetry, 87(2), 2007, pp. 411-415, doi:10.1007/s10973-004-6775-0 PDF
+
Pag
António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, "Physical adsorption of H2S related to the conservation of works of art: the role of the pore structure at low relative pressure", Adsorption, 11(5-6), 2005, pp. 569-576, doi:10.1007/s10450-005-5614-3 PDF
+
Pag
M. L. Matias, A. P. Carvalho, J. Pires, A. J. Cruz, M. Ramalho, "Caracterização de argamassas antigas. Estudo de alguns exemplares da igreja de S. Gião (Nazaré)", in 7.º Encontro da Divisão de Catálise e Materiais Porosos da Sociedade Portuguesa de Química, Lisboa, Instituto Superior Técnico, 2005, pp. 115-118 PDF
+
Pag
António João Cruz, João Pires, Ana P. Carvalho, M. Brotas de Carvalho, "Adsorption of acetic acid by activated carbons, zeolites and other adsorbent materials related with the preventive conservation of lead objects in museums showcases", Journal of Chemical and Engineering Data, 49(3), 2004, pp. 725-731, doi:10.1021/je034273w PDF
+

Ramalho, Maria ^

Pag
M. L. Matias, A. P. Carvalho, J. Pires, A. J. Cruz, M. Ramalho, "Caracterização de argamassas antigas. Estudo de alguns exemplares da igreja de S. Gião (Nazaré)", in 7.º Encontro da Divisão de Catálise e Materiais Porosos da Sociedade Portuguesa de Química, Lisboa, Instituto Superior Técnico, 2005, pp. 115-118 PDF
+

Rego, Carla ^

Pag
Elisabete Ferreira, António João Cruz, Carla Rego, "Intervenção nas pinturas maneiristas sobre madeira representando São Sebastião e Santa Luzia, de Belchior de Matos, constituintes de um díptico da ermida de Geraldes, em Peniche", Conservar Património, 38, 2021, pp. 49-57, doi:10.14568/cp2020051 PDF
+
Pag
António João Cruz, Elisabete Ferreira, Alexandra Lauw, Carla Rego, Helena Pereira, "Oficinas regionais, influências de muitas e desvairadas partes: o caso dos suportes de madeira das pinturas maneiristas de Belchior de Matos da ermida de Geraldes (Peniche, Portugal)", Ge-conservación, 17, 2020, pp. 82-99, doi:10.37558/gec.v17i1.700 PDF
+
Pag
António João Cruz, Erica Eires, Luís Dias, Teresa Desterro, Carla Rego, "Identification of vivianite, an unusual blue pigment, in a sixteenth century painting and its implications", Color Research & Application, 43(2), 2018, pp. 177-183, doi:10.1002/col.22181 PDF
+
Pag
António João Cruz, Maria Teresa Desterro, Erica Eires, Sónia Costa, Carla Rego, "Ser ou não ser Metsys: o desenho subjacente do Tríptico da Vida de Cristo, de Tomar, e a sua atribuição autoral", Artis, 5, 2017, pp. 104-113 PDF
+
Pag
Ana Cristina Seco de Morais, António João Cruz, Carla Rego, "A dessacralização de um biombo com características orientais em madeira policromada revelada através do estudo laboratorial e as suas implicações na intervenção de conservação e restauro", ARTis ON, 5, 2017, pp. 67-75, doi:10.37935/aion.v0i5.151 PDF
+
Pag
Ana Cristina Seco de Morais, António João Cruz, Carla Rego, "O contributo da conservação e restauro para o conhecimento da história de um objecto: o caso de um biombo com características orientais em madeira policromada", Res Mobilis – Revista Internacional de Investigación en Mobiliario y Objetos Decorativos, 5(6-I), 2016, pp. 173-187, doi:10.17811/rm.5.2016.173-187 PDF
+
Pag
Erica Eires, António João Cruz, Carla Rego, "O teatro da ética e da memória: problemas de intervenção no 'Tríptico da Vida de Cristo', da igreja de São João Baptista, em Tomar, atribuído ao entorno de Quentin Metsys", Conservar Património, 23, 2016, pp. 79-88, doi:10.14568/cp2015025 PDF
+
Pag
António João Cruz, Carla Rego, "Para a história do restauro de pintura em Portugal: as antigas intervenções no retrato de José António de Oliveira Machado, da Biblioteca Nacional de Portugal", Ge-Conservación, 7, 2015, pp. 5-13, doi:10.37558/gec.v7i0.238 PDF
+
Pag
António João Cruz, Carla Rego, "Scientific study of an 18th century Portuguese painting on canvas and their old restoration: problems of date and authenticity of the current image", International Journal of Conservation Science, 5(4), 2014, pp. 479-492 PDF
+
Pag
Clara Moura Soares, Rute Massano Rodrigues, António João Cruz, Carla Rego, "Conservação e destruição de pinturas dos conventos extintos em Portugal durante o século XIX", ECR – Estudos de Conservação e Restauro, 4, 2012, pp. 231-248, doi:10.34618/ecr.4.3095 PDF
+
Pag
C. M. Soares, R. M. Rodrigues, A. J. Cruz, C. Rego, "Historical and material approach to the paintings at the Portugal National Library: contributions to the history of conservation and restoration of easel painting in the 19th century", International Journal of Heritage in the Digital Era, 1(S1), 2012, pp. 283-288, doi:10.1260/2047-4970.1.0.283 PDF
+

Reguer, S. ^

Pag
C. Barata, F. Rocha, A. J. Cruz, S. Andrejkovicová, S. Reguer, "Synchrotron X-ray diffraction of bole layers from Portuguese gilded baroque retables", Applied Clay Science, 116–117, 2015, pp. 39-45, doi:10.1016/j.clay.2015.08.012 PDF
+

Revez, Maria João ^

Pag
António João Cruz, Maria João Revez, Francisca Figueira, "Este número e os outros", Conservar Património, 28, 2018, pp. 9-10, doi:10.14568/cp28fm2 PDF
+
Pag
António João Cruz, Francisca Figueira, Maria João Revez, "Sucessos de uma revista em 2017", Conservar Património, 26, 2017, pp. 7-9, doi:10.14568/cp26fm2 PDF
+
Pag
António João Cruz, Maria João Revez, Francisca Figueira, "Sobre a importância das publicações para a conservação do Património", Conservar Património, 25, 2017, pp. 7-10, doi:10.14568/cp25fm2 PDF
+
Pag
António João Cruz, Francisca Figueira, Maria João Revez, "A revista 'Conservar Património' num ambiente de publicação internacional – a propósito da indexação na base de dados 'Scopus'", Conservar Património, 24, 2016, pp. 7-10, doi:10.14568/cp24fm2 PDF
+

Ribeiro, Isabel ^

Pag
João M. Peixoto Cabral, António João Cruz, Isabel Ribeiro, "Alguns problemas de autenticidade e datação", in Silva Porto, 1850-1893. Exposição Comemorativa do Centenário da Sua Morte. Museu Nacional de Soares dos Reis, Lisboa, Instituto Português de Museus, 1993, ISBN 972-95775-9-5, pp. 515-527 PDF
+
Pag
João M. Peixoto Cabral, Isabel Ribeiro, António João Cruz, "Características técnicas da pintura de Silva Porto", in Silva Porto, 1850-1893. Exposição Comemorativa do Centenário da Sua Morte. Museu Nacional de Soares dos Reis, Lisboa, Instituto Português de Museus, 1993, ISBN 972-95775-9-5, pp. 495-514 PDF
+

Rocha, Fernando ^

Pag
C. Barata, F. Rocha, A. J. Cruz, S. Andrejkovicová, S. Reguer, "Synchrotron X-ray diffraction of bole layers from Portuguese gilded baroque retables", Applied Clay Science, 116–117, 2015, pp. 39-45, doi:10.1016/j.clay.2015.08.012 PDF
+
Pag
Carolina Barata, António João Cruz, Fernando Tavares Rocha, "Sobre os materiais utilizados na talha da época barroca do Noroeste de Portugal – primeiros resultados", in Gonçalo Vasconcelos e Sousa, Eduarda Vieira (ed.), Actas do I Encontro Luso-Brasileiro de Conservação e Restauro, Porto, CITAR, 2012, pp. 40-50 PDF
+

Rodrigues, Rute Massano ^

Pag
Clara Moura Soares, Rute Massano Rodrigues, António João Cruz, Carla Rego, "Conservação e destruição de pinturas dos conventos extintos em Portugal durante o século XIX", ECR – Estudos de Conservação e Restauro, 4, 2012, pp. 231-248, doi:10.34618/ecr.4.3095 PDF
+
Pag
C. M. Soares, R. M. Rodrigues, A. J. Cruz, C. Rego, "Historical and material approach to the paintings at the Portugal National Library: contributions to the history of conservation and restoration of easel painting in the 19th century", International Journal of Heritage in the Digital Era, 1(S1), 2012, pp. 283-288, doi:10.1260/2047-4970.1.0.283 PDF
+

Rossi, Margarida ^

Pag
Ana Cudell, Patrícia Moreira, Margarida Rossi, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Manuela Pintado, Ana Calvo, António João Cruz, "Problemas de conservación en pintura contemporánea: estudio de dos pinturas de Pedro Cabrita Reis con contaminación por microorganismos", in Conservación de Arte Contemporáneo. 11ª Jornada, Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2010, ISBN 978-84-8026-430-3, pp. 271-282 PDF
+

San Andrés, Margarita ^

Pag
Ana Calvo, Sonia Santos, Margarita San Andrés, Maria João Sousa, António João Cruz, "Del Mediterráneo al Atlántico: algunas consideraciones sobre las preparaciones de la pintura sobre tabla en la península ibérica", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 95-106 PDF
+

Santos, Sonia ^

Pag
Ana Calvo, Sonia Santos, Margarita San Andrés, Maria João Sousa, António João Cruz, "Del Mediterráneo al Atlántico: algunas consideraciones sobre las preparaciones de la pintura sobre tabla en la península ibérica", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 95-106 PDF
+

Santos, Sónia Barros dos ^

Pag
Sónia Barros dos Santos, António João Cruz, "Green pigments: tradition and modernity in painting according to Portuguese 19th century technical literature", in A. Macchia, E. Greco, B. A. Chiarandà, N. Barbabietola (ed.), YOCOCU. Contribute and Role of Youth in Conservation of Cultural Heritage, Rome, Italian Association of Conservation Scientist, 2011, ISBN 978-88-97484-01-1, pp. 307-318 PDF
+
Pag
Sónia Barros dos Santos, António João Cruz, "O desenvolvimento da ciência e da técnica no séc. XIX e os pigmentos amarelos usados em pintura em Portugal segundo a literatura técnica", in Livro de Anais. Scientiarum Historia II. Encontro Luso-Brasileiro de História das Ciências, Rio de Janeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2009, pp. 385-391 PDF
+
Pag
Sónia Barros dos Santos, António João Cruz, "Traditional and modern blue pigments in Portuguese 19th century technical literature", in Andrea Macchia, Ernesto Borrelli, Luigi Campanella (org.), YOCOCU 2008. Youth in Conservation of Cultural Heritage. Proceedings, Rome, Italian Association of Conservation Scientists – Italian Society of Chemistry, 2009, ISBN 978-88-86208-59-8, pp. 44-50 PDF
+

Sanyova, Jana ^

Pag
Helena P. Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, "Paint, colour, and style: the contribution of minerals to the palette of the Descent from the Cross, attributed to the Portuguese painter Francisco João (act. 1558–1595)", Minerals, 13(9), art.º 1182, doi:10.3390/min13091182 PDF
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Jana Sanyova, António Candeias, "Images in transformation: the colour and its change in a group of Portuguese paintings from the second half of the 16th century", Color Research and Application, 47(6), 2022, pp. 1358-1371, doi:10.1002/col.22809
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, António Candeias, José Mirão, Sara Valadas, "Regraxar or glazing: aspects of this technique in a group of Portuguese paintings attributed to Francisco João (active 1563–95)", S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 195-197 PDF
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, Jana Sanyova, António João Cruz, "An unusual glazing technique on a Portuguese panel painting from the second half of the 16th century: materials, technique and reconstructions", in Janet Bridgland (ed.), Preprints of the ICOM-CC 16th Triennial Conference, Lisbon, ICOM, 2011, ISBN 9789899752221, paper 0105 PDF
+

Saraiva, Sandra ^

Pag
Sandra Saraiva, António João Cruz, Ana Calvo, "Desenvolvimento de uma metodologia para a interpretação de espectros de microfluorescência de raios x dispersiva de energia (EDXRF): análise de um conjunto de pigmentos de referência e estudo da sua composição elementar", ECR – Estudos de Conservação e Restauro, 6, 2014, pp. 115-139, doi:10.34618/ecr.6.7514 PDF
+
Pag
Ana Cudell, António João Cruz, Ana Martins, Jorgelina Carballo, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "Materials and painting processes of Pedro Cabrita Reis: the artist’s memory versus materials analysis", in S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 212-214 PDF
+
Pag
Ana Cudell, Jorgelina Carballo, António João Cruz, Ana Martins, Ana Calvo, Sandra Saraiva, "Conservation of a contemporary painting. Scientific analysis and intervention on a neorealist painting by Júlio Pomar", in Art d’Aujourd’hui – Patrimoine de Demain. Conservation et Restauration des Oeuvres Contemporaines, Paris, SFIIC, 2009, ISBN 2-905430-16-8, pp. 330-331 PDF
+

Serrano, Ana ^

Pag
Ana Serrano, Maria João Ferreira, Emmy C. de Groot, António João Cruz, "O património têxtil e a interdisciplinaridade", Conservar Património, 31, 2019, pp. 13-15, doi:10.14568/cp31fm2 PDF
+

Silva, António Santos ^

Pag
António Santos Silva, Patrícia Adriano, Ana Magalhães, João Pires, Ana Carvalho, António João Cruz, José Mirão, António Candeias, "Characterization of historical mortars from Alentejo’s religious buildings", International Journal of Architectural Heritage, 4(2), 2010, pp. 138-154, doi:10.1080/15583050903046322 PDF
+

Soares, Clara Moura ^

Pag
Clara Moura Soares, Rute Massano Rodrigues, António João Cruz, Carla Rego, "Conservação e destruição de pinturas dos conventos extintos em Portugal durante o século XIX", ECR – Estudos de Conservação e Restauro, 4, 2012, pp. 231-248, doi:10.34618/ecr.4.3095 PDF
+
Pag
C. M. Soares, R. M. Rodrigues, A. J. Cruz, C. Rego, "Historical and material approach to the paintings at the Portugal National Library: contributions to the history of conservation and restoration of easel painting in the 19th century", International Journal of Heritage in the Digital Era, 1(S1), 2012, pp. 283-288, doi:10.1260/2047-4970.1.0.283 PDF
+

Sousa, Maria João ^

Pag
Maria João Sousa, António João Cruz, Ana Calvo, "Estudo técnico e material do suporte das pinturas de Diogo Teixeira realizadas para o Mosteiro de Arouca", ECR – Estudos de Conservação e Restauro, 6, 2014, pp. 38-59, doi:10.34618/ecr.6.7523 PDF
+
Pag
Ana Calvo, Sonia Santos, Margarita San Andrés, Maria João Sousa, António João Cruz, "Del Mediterráneo al Atlántico: algunas consideraciones sobre las preparaciones de la pintura sobre tabla en la península ibérica", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 95-106 PDF
+
Pag
Maria João Sousa, António João Cruz, "Materiais e técnica do painel representando a Visitação executado para o retábulo da capela de Santa Isabel (Porto), pelo pintor maneirista Diogo Teixeira", ECR – Estudos de Conservação e Restauro, 4, 2012, pp. 210-230, doi:10.34618/ecr.4.3093 PDF
+

Teixeira, Vítor ^

Pag
Carolina Barata, António João Cruz, Jorgelina Carballo, Maria Eduarda Araújo, Vítor Teixeira, "Forma e matéria: a escultura barroca de Santo Estêvão do Museu de Santa Maria de Lamas, Portugal", Imagem Brasileira, 4, 2009, pp. 203-208 PDF
+

Valadas, Sara ^

Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Sara Valadas, António Candeias, "The drawing hand of a portuguese mannerist painter", in A. Dubois (ed.), Alla Maniera: Technical Art History and the Meaning of Style in 15th to 17th Century Painting, Peeters Publishers, Leuven, pp. 177-187
+
Pag
Helena P. Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, "Paint, colour, and style: the contribution of minerals to the palette of the Descent from the Cross, attributed to the Portuguese painter Francisco João (act. 1558–1595)", Minerals, 13(9), art.º 1182, doi:10.3390/min13091182 PDF
+
Pag
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Yiğit Zafer Helvacı, António Candeias, "Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part II): a matter of image or a matter of technique?", Studies in Conservation, 68(7), 2023, pp. 747-759, doi:10.1080/00393630.2022.2119726
+
Pag
Helena P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, Ana Margarida Cardoso, Catarina Miguel, Ana Manhita, Yiğit Zafer Helvacı, Cristina Dias, António Candeias, "Italian influence in a Portuguese Mannerist painting (part I): a new palette with original orange and green pigments", Studies in Conservation, 68(7), 2023, pp. 731-746, doi:10.1080/00393630.2022.2133917 PDF
+
Pag
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, António Candeias, "Annunciation or Adoration? The workshop practice and the hesitations of a Portuguese Mannerist painter revealed by infrared reflectography", Archaeological and Anthropological Sciences, 15(4), 2023, art.º 53, doi:10.1007/s12520-023-01757-w
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, Jana Sanyova, António Candeias, "Images in transformation: the colour and its change in a group of Portuguese paintings from the second half of the 16th century", Color Research and Application, 47(6), 2022, pp. 1358-1371, doi:10.1002/col.22809
+
Pag
António João Cruz, Helena P. Melo, Sara Valadas, Catarina Miguel, António Candeias, "The matter from which an orange colour is made: on the arsenic pigment used in a portuguese mannerist painting", Heritage, 5(3), 2022, pp. 2646-2660, doi:10.3390/heritage5030138 PDF
+
Pag
H. P. Melo, Sara Valadas, António João Cruz, António Candeias, "Charcoal or black stone? Reconstructions as a tool to study the behaviour of dry underdrawing materials within the paint structure of 16th century panel paintings", Heritage Science, 10, 2022, art.º 23, doi:10.1186/s40494-022-00649-x PDF
+
Pag
Helena P. Melo, António João Cruz, Sara Valadas, Ana Margarida Cardoso, António Candeias, "The use of glass particles and its consequences in late 16th century oil painting: the Portuguese case based on the analytical results and the technical treatises", Journal of Cultural Heritage, 43, 2020, pp. 261-270, doi:10.1016/j.culher.2019.11.001
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Maria José Oliveira, Sara Valadas, "Problems of analysis by FTIR of calcium sulphate-based preparatory layers: the case of a group of 16th century Portuguese paintings", Archaeometry, 56(3), 2014, pp. 513-526, doi:10.1111/arcm.12026 PDF
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, António Candeias, José Mirão, Ana Margarida Cardoso, Sara Valadas, "Os estratos preparatórios nas obras do pintor eborense Francisco João (act. 1563-1595)", in Vítor Serrão, Vanessa Antunes, Ana Isabel Seruya (ed.), As Preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI, Lisboa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2013, ISBN 978-989-96236-2-0, pp. 143-153 PDF
+
Pag
Helena Pinheiro de Melo, António João Cruz, Jana Sanyova, António Candeias, José Mirão, Sara Valadas, "Regraxar or glazing: aspects of this technique in a group of Portuguese paintings attributed to Francisco João (active 1563–95)", S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (ed.), The Artist's Process. Technology and Interpretation, London, Archetype Publications, 2012, ISBN 978-1904982739, pp. 195-197 PDF
+